Artikel Förändrad brandsäkerhet i garage och p-hus

Projektet tar sin utgångspunkt i fordonsflottan och i
byggreglerna från 1970-talet och framåt. När projektet gör en detaljerad
genomgång av byggreglerna visar det sig att ingen större förändring av
byggreglerna har skett under studerad tidsperiod. Om man däremot studerar
fordonsflottans förändring går det att konstatera att fordonen har blivit
större, tyngre och innehåller mer brännbart material, huvudsakligen plast. Det
har också introducerats nya drivmedel primärt i form av elfordon men också
fordon som drivs av vätgas. Våra parkeringshus har också blivit allt mer
inkorporerade i annan verksamhet.
Resultaten från litteraturstudien och simuleringarna visar
att en förändring i garagets och parkeringshusets risknivå har skett och att vi
kan få en påverkan på stommens bärförmåga som i vissa fall är likvärdig den
från standardbrandkurvan
Rekommendationer att ta med vid projektering av P-hus och
garage:
Sprinkler - Den mest effektiva åtgärden för att begränsa
spridning anses vara installationen av sprinkler då detta har en direkt kylande
effekt och på så sätt begränsar brandspridning mellan fordon.
Tidig detektion - Brandlarm vidarekopplat till
räddningstjänsten möjliggör en insats tidigare i brandförloppet.
Brandgasventilation -
Bra utformad brandgasventilation förbättrar räddningstjänstens
möjligheter till insats
Avskärmning och avstånd - Uppdelning av garaget i sektioner
rekommenderas om utformning gör att fordonen delas upp i grupper med minskad
risk för spridning. Uppdelning kan ske med skärmar, brandgardiner eller
naturliga avdelare i garaget.
Försvåra vindens påverkan -
För öppna parkeringshus bör den mest sannolika av vindriktningar
beaktas, även om vindriktningen kan variera så bör effekten beaktas framför att
det förutsätts vara vindstilla.
Lutande plan - En förbättrande åtgärd kan vara att undvika
lutande plan längs med bilraderna där brinnande bränsle kan rinna till nästa
fordon vid en sönderbrunnen bränsletank.
Skydd av stomme - Även stommen i garage kan förstärkas
utifrån skyddet mot brand. Om möjligt kan det skyddande betongskiktet ökas
under armeringen.
Bjälklag skulle också kunna skyddas med brandisolering eller
andra typer av skivor eller isolering. Detta reducerar risken för stompåverkan
och skulle också innebära en konstruktion som är lätt att byta ut vid en
eventuell brandskada.
Undvik annan förvaring
- Säkerställ att garagen inte används till lagring av annat material
eller används för annan verksamhet som kan innebära ökad risk för brands
uppkomst eller snabb spridning
Öppet garage - Antagande
om att brand kan sprida sig till alla närparkerade fordon bör vara
utgångspunkten även i öppna garage.
Stommaterial - Om inte släcksystem finns i garaget eller att
kollaps av byggnaden kan accepteras anses inte att brännbar stomme bör användas
utan fördjupad utredning.
Åtgärder vs kostnad vs säkerhet - Det finns ett antal
åtgärder som går att genomföra för att minska konsekvenserna i händelse av en
brand. Dessa behöver inte nödvändigtvis öka kostnaden men omfattningen av
åtgärder bör ställas i relation till de konsekvenser som kan förväntas och
accepteras i händelse av en brand
Kontakt
- Caroline Cronsioe Briab AB caroline.cronsioe@briab.se