Artikel Förändrad brandsäkerhet i garage och p-hus

Publicerad

Projektet visar på en påtaglig skillnad mellan bränder i ett parkeringshus med äldre fordon kontra parkeringshus med nya. Fordonen har blivit större, tyngre med mer brännbart material, t.ex. plast och med nya drivmedel. Byggreglerna är samma.
Bilbrand någonstans
Bilbrand någonstans

Projektet tar sin utgångspunkt i fordonsflottan och i byggreglerna från 1970-talet och framåt. När projektet gör en detaljerad genomgång av byggreglerna visar det sig att ingen större förändring av byggreglerna har skett under studerad tidsperiod. Om man däremot studerar fordonsflottans förändring går det att konstatera att fordonen har blivit större, tyngre och innehåller mer brännbart material, huvudsakligen plast. Det har också introducerats nya drivmedel primärt i form av elfordon men också fordon som drivs av vätgas. Våra parkeringshus har också blivit allt mer inkorporerade i annan verksamhet.

Resultaten från litteraturstudien och simuleringarna visar att en förändring i garagets och parkeringshusets risknivå har skett och att vi kan få en påverkan på stommens bärförmåga som i vissa fall är likvärdig den från standardbrandkurvan

Rekommendationer att ta med vid projektering av P-hus och garage:

Sprinkler - Den mest effektiva åtgärden för att begränsa spridning anses vara installationen av sprinkler då detta har en direkt kylande effekt och på så sätt begränsar brandspridning mellan fordon.

Tidig detektion - Brandlarm vidarekopplat till räddningstjänsten möjliggör en insats tidigare i brandförloppet.

Brandgasventilation -  Bra utformad brandgasventilation förbättrar räddningstjänstens möjligheter till insats

Avskärmning och avstånd - Uppdelning av garaget i sektioner rekommenderas om utformning gör att fordonen delas upp i grupper med minskad risk för spridning. Uppdelning kan ske med skärmar, brandgardiner eller naturliga avdelare i garaget.

Försvåra vindens påverkan -  För öppna parkeringshus bör den mest sannolika av vindriktningar beaktas, även om vindriktningen kan variera så bör effekten beaktas framför att det förutsätts vara vindstilla.

Lutande plan - En förbättrande åtgärd kan vara att undvika lutande plan längs med bilraderna där brinnande bränsle kan rinna till nästa fordon vid en sönderbrunnen bränsletank.

Skydd av stomme - Även stommen i garage kan förstärkas utifrån skyddet mot brand. Om möjligt kan det skyddande betongskiktet ökas under armeringen.

Bjälklag skulle också kunna skyddas med brandisolering eller andra typer av skivor eller isolering. Detta reducerar risken för stompåverkan och skulle också innebära en konstruktion som är lätt att byta ut vid en eventuell brandskada.

Undvik annan förvaring  - Säkerställ att garagen inte används till lagring av annat material eller används för annan verksamhet som kan innebära ökad risk för brands uppkomst eller snabb spridning

Öppet garage -  Antagande om att brand kan sprida sig till alla närparkerade fordon bör vara utgångspunkten även i öppna garage.

Stommaterial - Om inte släcksystem finns i garaget eller att kollaps av byggnaden kan accepteras anses inte att brännbar stomme bör användas utan fördjupad utredning.

Åtgärder vs kostnad vs säkerhet - Det finns ett antal åtgärder som går att genomföra för att minska konsekvenserna i händelse av en brand. Dessa behöver inte nödvändigtvis öka kostnaden men omfattningen av åtgärder bör ställas i relation till de konsekvenser som kan förväntas och accepteras i händelse av en brand


Kontakt