Projekt 14286 – Avslutat Förändrad brandsäkerhet i garage och p-hus när fordonsflottan förändras
Fördjupningsmaterial
Slutrapport
Sammanfattning
De senaste 50 åren har fordonsflottan i Sverige genomgått betydande förändringar med teknisk utveckling och övergång till alternativa energikällor. Analyser visar att 60 % av nya personbilar kan vara laddbara år 2030, och vätgasfordon kan få ett genombrott. Samtidigt har bränder i garage och parkeringshus medfört omfattande konsekvenser och där storlekarna och materialen i bilarna har visat sig vara viktiga faktorer. Fordonsflottans förändring har påverkat brandsäkerheten i garage och parkeringshus över tid eftersom kravställningen på byggnaden inte har anpassats i samma takt.
Simuleringar genomfördes för att kvantifiera skillnaden i brandens effektutveckling och hur
den kan sprida sig mellan fordon både för ett parkeringshus med enbart äldre fordon samt i ett parkeringshus med enbart nyare fordon.
Resultaten visar på en påtaglig skillnad. Branden och brandspridningen i nyare fordon är betydligt större och snabbare än för äldre fordon i studerat parkeringshus. Utifrån genomförda simuleringar beräknades sedan hur stommen påverkas av branden. Detta ställs också i relation till en brandpåverkan från standardbrandkurvan (ISO 834) för att bedöma möjliga konsekvenser av en förändrad fordonsflotta.
Resultaten från litteraturstudien och simuleringarna visar att en förändring i garagets och parkeringshusets risknivå har skett och att vi kan få en påverkan på stommens bärförmåga som i vissa fall är likvärdig den från standardbrandkurvan. Även om påverkan på bärförmågan inte överskrider den från standardbrand ses dock att den nyare fordonsflottan inte ger samma inneboende säkerhetsmarginal för bärförmågan som tidigare.
Med vetskap om detta finns ett antal åtgärder som går att implementera för att öka skyddet i
ett parkeringshus eller garage. Vissa åtgärder bedöms inte vara kostnadsdrivande om dessa
beaktas som designprinciper från början, men andra åtgärder innebär ökade kostnader.
Behovet av åtgärder måste därför ställas mot det specifika objektens förutsättningar samt hur
en brand skulle kunna påverka verksamheten och byggnaden i sig. Om effekten av en brand
kan få stor kostnadspåverkan utifrån störd verksamhet eller kostsamma reparationer så måste
skyddet i objektet också ökas. Dessutom riskerar ett stort antal bilar att förstöras.
Simuleringar genomfördes för att kvantifiera skillnaden i brandens effektutveckling och hur
den kan sprida sig mellan fordon både för ett parkeringshus med enbart äldre fordon samt i ett parkeringshus med enbart nyare fordon.
Resultaten visar på en påtaglig skillnad. Branden och brandspridningen i nyare fordon är betydligt större och snabbare än för äldre fordon i studerat parkeringshus. Utifrån genomförda simuleringar beräknades sedan hur stommen påverkas av branden. Detta ställs också i relation till en brandpåverkan från standardbrandkurvan (ISO 834) för att bedöma möjliga konsekvenser av en förändrad fordonsflotta.
Resultaten från litteraturstudien och simuleringarna visar att en förändring i garagets och parkeringshusets risknivå har skett och att vi kan få en påverkan på stommens bärförmåga som i vissa fall är likvärdig den från standardbrandkurvan. Även om påverkan på bärförmågan inte överskrider den från standardbrand ses dock att den nyare fordonsflottan inte ger samma inneboende säkerhetsmarginal för bärförmågan som tidigare.
Med vetskap om detta finns ett antal åtgärder som går att implementera för att öka skyddet i
ett parkeringshus eller garage. Vissa åtgärder bedöms inte vara kostnadsdrivande om dessa
beaktas som designprinciper från början, men andra åtgärder innebär ökade kostnader.
Behovet av åtgärder måste därför ställas mot det specifika objektens förutsättningar samt hur
en brand skulle kunna påverka verksamheten och byggnaden i sig. Om effekten av en brand
kan få stor kostnadspåverkan utifrån störd verksamhet eller kostsamma reparationer så måste
skyddet i objektet också ökas. Dessutom riskerar ett stort antal bilar att förstöras.
Projektansvarig
- Peab AB
Projektledare
- Caroline Bernelius Cronsioe caroline.cronsioe@briab.se