Projekt 13996 Avslutat Rationella förundersökningar för effektivt byggande av höghastighetsjärnväg

Projekttid

Fördjupningsmaterial

Slutrapport

Sammanfattning

Hela projektet syftar till att utveckla och testa en metodik för rationella förundersökningar för effektivt industrialiserat byggande av höghastighetsjärnväg förlagd på pelare. Det utvecklar nya metoder för geologisk markklassificering anpassade för moderna järnvägsbyggnadstekniker, särskilt pelarstödda höghastighetsspår.

Traditionella svenska metoder bygger på antagandet att järnvägsspår grundläggs på ballastvall, men pelarstödda system från Asien erbjuder alternativ som ändrar markbelastningen från kontinuerlig till punktvis last.

Slutsatser
• Befintliga data är generellt sett högkvalitativa, användbara och har stor spatial utbredning i Sverige. Med bedömningsbaserade metoder kan befintlig information förenkla arbetsgången, bidra med osäkerhetsmått och skräddarsys för tilltänkta grundläggningsmetoder.
• Undermarksdata i brunnsdatabasen är en utmärkt resurs för datadriven metodutveckling. Däremot behövs standardisering av benämningen av påträffad geologi vid brunnsborrning för att ytterligare förbättra användbarheten av datasetet för infrastrukturplanering
• Sveriges kommuner har en stor mängd geotekniska data. Denna är ofta svårtillgänglig med anledning av skillnader i förvaltning av sådan data mellan kommuner. Att inkorporera kommunernas geotekniska databaser i en nationell databas bedöms som viktigt för framtidens datadrivna geoteknik.

Medan del ett fokuserade på hantering av befintliga data inom infrastrukturplanering,
kommer del två att behandla hantering av nya data i fältundersökningsfasen.

Projektansvarig
  • Skanska Sverige AB
Projektledare
Relaterade projekt