Projekt 14232 – Avslutat Åldring av halvvarma asfaltsbeläggningar med växtbaserade mjukgörare
Sammanfattning
I detta projekt har följande slutsatser dragits om kvalitetseffekter över tid vid inblandning av returasfalt i halvvarma asfaltbeläggningar när prover åldras genom två olika förfarande:
• Prover som utsatts för forcerad åldring i ugn fick en tydlig ökning i viskositeten vid 60°C medans inverkan på de kartongåldrade proverna var begränsad.
• Det var tydligt att ett ökat jodtal resulterade i en ökad viskositet när blandningarna utsatts för luftforcerad åldring. Resultaten indikerar att ett ökat jod-tal medför att bitumenets motståndskraft mot åldring minskar.
• Resultaten visar på att tillsättning av returasfalt som innehåller en hög halt av klorid inte påskyndar åldrandet av bituminet.
• Påverkan på provblandningarnas åldring följdes upp dels med analys av viskositet och dels genom analys av bitumenets skjuvmodul och fasvinkel utifrån mätinstrumentet DSR. Resultaten påvisar en mycket god överensstämmelse mellan viskositetsmätning och redovisad skjuvmodul.
• Analysdata från DSR har även nyttjats för att utvärdera bitumens spårkänsligheten.
Resultaten visar på att proven som har åldrats i ugn beter sig som ett bitumen som är styvare med avseende på spårbildningskänslighet. Vidare kan man se att det finns en svag ökning i deformationsresistens kopplat till ökat jod-tal för det ugnsåldrade provet, dock är spridningen i resultat stor.
• Prover som utsatts för forcerad åldring i ugn fick en tydlig ökning i viskositeten vid 60°C medans inverkan på de kartongåldrade proverna var begränsad.
• Det var tydligt att ett ökat jodtal resulterade i en ökad viskositet när blandningarna utsatts för luftforcerad åldring. Resultaten indikerar att ett ökat jod-tal medför att bitumenets motståndskraft mot åldring minskar.
• Resultaten visar på att tillsättning av returasfalt som innehåller en hög halt av klorid inte påskyndar åldrandet av bituminet.
• Påverkan på provblandningarnas åldring följdes upp dels med analys av viskositet och dels genom analys av bitumenets skjuvmodul och fasvinkel utifrån mätinstrumentet DSR. Resultaten påvisar en mycket god överensstämmelse mellan viskositetsmätning och redovisad skjuvmodul.
• Analysdata från DSR har även nyttjats för att utvärdera bitumens spårkänsligheten.
Resultaten visar på att proven som har åldrats i ugn beter sig som ett bitumen som är styvare med avseende på spårbildningskänslighet. Vidare kan man se att det finns en svag ökning i deformationsresistens kopplat till ökat jod-tal för det ugnsåldrade provet, dock är spridningen i resultat stor.
Fördjupningsmaterial
Slutrapport
Projektansvarig
- Skanska AB
Projektledare
- Eric Gardner eric.gardner@skanska.se