Projekt 14496 – Pågående Road Works Warning II
Sammanfattning
Projektet Road Works Warning II (RWW II) utgår från den etablerade idén att det är möjligt att påverka trafiksäkerheten vid vägarbeten genom att tydligare informera trafikanter om rörliga, intermittenta och stationära vägarbeten i god tid. Förutsättningarna för att förvarna, som i dagsläget sker med markbundna vägmärken i allmänhet, för permanenta vägarbetsplatser (typiskt sett ny- eller ombyggnationer) är dock goda till skillnad från intermittenta eller mer kortvariga vägarbetsplatser (typiskt sett för drift- och underhållsåtgärder) då skyltar kontinuerligt behöver flyttas vilket är ett riskmoment i sig självt.
Parternas insikt från tidigare projekt och kännedom inom sitt yrkesområde påvisar att affärsmodeller, relevanta aktörer och digitalisering / automatisering vidare måste utredas och samlas information om. Det sker bäst via en systemdemonstration, där stor mängd GPS- och hastighetsrelaterade data automatiskt och i realtid processas för att generera kompetens och ny kunskap.
Moderna fordon är idag uppkopplade och det finns därför tekniska möjligheter att distribuera varningar om aktuella trafikstörande vägarbeten i realtid, men detta förutsätter att tillförlitlig trafikinformationsdata med hög kvalitet finns tillgänglig. Det har inte varit fallet framtill slutrapporterade SBUF-projektet 14189, Ökad trafiksäkerhet genom automatiserad trafikinformation. Projektet har skapat förutsättningar genom att ta fram ny kravställning av rapportering av RWW-data.
Parternas insikt från tidigare projekt och kännedom inom sitt yrkesområde påvisar att affärsmodeller, relevanta aktörer och digitalisering / automatisering vidare måste utredas och samlas information om. Det sker bäst via en systemdemonstration, där stor mängd GPS- och hastighetsrelaterade data automatiskt och i realtid processas för att generera kompetens och ny kunskap.
Moderna fordon är idag uppkopplade och det finns därför tekniska möjligheter att distribuera varningar om aktuella trafikstörande vägarbeten i realtid, men detta förutsätter att tillförlitlig trafikinformationsdata med hög kvalitet finns tillgänglig. Det har inte varit fallet framtill slutrapporterade SBUF-projektet 14189, Ökad trafiksäkerhet genom automatiserad trafikinformation. Projektet har skapat förutsättningar genom att ta fram ny kravställning av rapportering av RWW-data.
Projektansvarig
- Svevia AB
Projektledare
- Andreas Bäckström andreas.backstrom@svevia.se