Projekt 14189 – Avslutat Ökad trafiksäkerhet genom automatiserad trafikinformation
Fördjupningsmaterial
Slutrapport
- BILAGA 0, AP0, SBUF Slutrapport 14095, Road Work Warning baserad p_ MIP-data (1).pdf (490,57 KB)
- BILAGA 2 SBUF 14189, AP2 Genomf_ra radarm_tningar av hastigheter vid v_garbeten f_r att be (Projektrapport RWW_ver_1.0) (1).pdf (1,91 MB)
- BILAGA 3, SBUF 14189 AP3 F_rslag till kravst_llning fr_n NW3 o RWW 2023-05-30 (1).pptx (1,14 MB)
- BILAGA 4, SBUF 14189 FÖRSTUDIE AP4Ökad trafiks_kerhet genom automatiserad trafikinformation (RWW FIFA) slutversion (1).pdf (112,35 KB)
- BISBUF 14189 LAGA 1, AP1, Projektredovisning p_åTransportforum 2024, 2024-01-17 rev 2024-04-18.pdf (2,41 MB)
- Slutrapport SBUF 14189 Ökad trafiksäkerhet genom automatiserad trafikinformation 241130.pdf (1,72 MB)
Sammanfattning
Detta trafiksäkerhetsprojekt syftar till att implementera en digitaliseringslösning med
GPS-uppkopplade vägarbeten så att Trafikanter erhåller realtidsvarningar för vägarbeten på statliga vägar i Sverige.
Effekterna är i huvudsak:
- Färre olyckor, tillbud och säkrare vägar
- Bättre och automatiserad trafikinformation för bättre framkomlighet samt kortare
restider.
Tekniken kan även effektivisera och sänka kostnader för drift- och underhållsbranschen som tidigare fått förlita sig på mekaniska och fysiska skyddsanordningar som använts i syfte att varna, skydda och undvika arbetsplatsrelaterade olyckor.
GPS-uppkopplade vägarbeten så att Trafikanter erhåller realtidsvarningar för vägarbeten på statliga vägar i Sverige.
Effekterna är i huvudsak:
- Färre olyckor, tillbud och säkrare vägar
- Bättre och automatiserad trafikinformation för bättre framkomlighet samt kortare
restider.
Tekniken kan även effektivisera och sänka kostnader för drift- och underhållsbranschen som tidigare fått förlita sig på mekaniska och fysiska skyddsanordningar som använts i syfte att varna, skydda och undvika arbetsplatsrelaterade olyckor.
Projektansvarig
- Svevia AB
Projektledare
- Andreas Bäckström andreas.backstrom@svevia.se