Projekt 13945 – Pågående Hållbara asfaltbeläggningar: funktion och miljöpåverkan med biobindemedel
Sammanfattning
En konsekvens av de senaste årens lagstiftning är succesivt höjda klimatkrav på leverantörer i investerings- och underhållsprojekt. Eftersom Trafikverket inte ger specifika riktlinjer på hur entreprenörerna ska uppnå kraven, behöver entreprenörerna själva ta fram nya innovativa lösningar för bland annat tillverkningsprocesser och materialval. Analyser av konventionell asfaltproduktion ur ett livscykelperspektiv visar på att den största klimatpåverkan kommer från själva tillverkningen av asfalten, framförallt från uppvärmningen men även det fossila bindemedlet i asfalten, vilket står för cirka 30 % av den totala utsläppet. Omställningen från fossila värmekällor till allt mer fossilfria värmekällor pågår i stor omfattning redan hos många entreprenörer. Även användningen av returasfalt där bindemedlet återanvänds har utvecklats mycket under de senaste årtiondena. Nästa naturliga steg för att ytterligare minska klimatbelastning blir därför att försöka reducera de jungfruliga fossila bindemedlet i asfaltmassan. Detta doktorandprojekts huvudsyfte är att öka kunskapen om biobaserade bindemedel och dess funktionella egenskaper och miljöeffekter. Analysen ska göras med etablerade metoder och verktyg där resultatet ska utvärderas mot konventionell tillverkad asfalt med bitumen som bindemedel. Arbetet förväntas således ge grundläggande kunskap om biobaserade bindemedel som på sikt ska medverka till ett fossilfritt byggande av vägar och vägunderhåll. Projektet genomförs som ett forskningsprojekt vid LTH.
Projektansvarig
- NCC Industry Nordic AB
Projektledare
- Jonas Ekblad jonas.ekblad@ncc.se