Projekt 13544 – Avslutat Utvärdering av Push-Off flak för asfalt.
Fördjupningsmaterial
Slutrapport
Artiklar
Informationsblad
Sammanfattning
Syftet har varit att utvärdera hur ett Push-off flak klarar att erhålla en homogen asfaltbeläggning ute på den färdiga vägen trots att flaket är fyrkantigt. Syftet är att jämföra rundbottnade flak med push-off flak genom att studera värmekameramätningar dels genom riskandelar men också genom PDI-utvärdering.
Slutsatserna från dessa tre fältförsök är följande:
- Riskareorna i lastbyteszoner mellan Push-off flaken blev i dessa försök större än vid användande av rundbottnade flak vid lossning av asfaltmassan direkt ner i asfaltläggarens tråg. Detta bidrog till
högre hålrumshalter i lastbyteszonerna vilket är negativt för en asfaltbeläggnings livslängd.
- Mjukpunkten på asfaltmassans bindemedel efter 1,5 timmes transport till arbetsplats visar ingen skillnad mellan Push-off flak och rundbottnade flak.
- PDI-värden mellan lastbytes-zoner visar i dessa försök att Push-off flaken ger lägre värden än rundbottnade flak vilket innebär en mer homogen vägbeläggning mellan lastbytes-zonerna.
- Vid användande av en mellanlagringsenhet (Shuttle Buggy SB2500) och Cabola erhölls bättre resultat
med Push-off flak än med rundbottnade både gällande riskandelar och PDI-värden.
- Risken för olyckor vid hängande kraftledningar över vägen minskar vid användande av Push-off flak.
Slutsatserna från dessa tre fältförsök är följande:
- Riskareorna i lastbyteszoner mellan Push-off flaken blev i dessa försök större än vid användande av rundbottnade flak vid lossning av asfaltmassan direkt ner i asfaltläggarens tråg. Detta bidrog till
högre hålrumshalter i lastbyteszonerna vilket är negativt för en asfaltbeläggnings livslängd.
- Mjukpunkten på asfaltmassans bindemedel efter 1,5 timmes transport till arbetsplats visar ingen skillnad mellan Push-off flak och rundbottnade flak.
- PDI-värden mellan lastbytes-zoner visar i dessa försök att Push-off flaken ger lägre värden än rundbottnade flak vilket innebär en mer homogen vägbeläggning mellan lastbytes-zonerna.
- Vid användande av en mellanlagringsenhet (Shuttle Buggy SB2500) och Cabola erhölls bättre resultat
med Push-off flak än med rundbottnade både gällande riskandelar och PDI-värden.
- Risken för olyckor vid hängande kraftledningar över vägen minskar vid användande av Push-off flak.
Projektansvarig
- Skanska Asfalt och Betong AB
Projektledare
- Kenneth Olsson Kenneth.Olsson@skanska.se