Artikel Drivkraft för att digitalisera branschen
En liten och förhållandevis homogen grupp av individer som samverkar i syfte att åstadkomma förändring från insidan av en organisation, så kallade ”förändringsfickor” kan vara drivkraft för att digitalisera branschen. Det har konstaterats i det Smart Built Environment (SBE) finansierade projektet ”Hinder och drivkrafter för en digitaliseringsdriven branschutveckling”.
Enligt litteraturen krävs det fem förutsättningar för att det arbete som sker i förändringsfickor skall få fotfäste i organisationen: Föreställningsförmåga, ambition och riskbenägenhet, positionering, normbrytande, samt politisk slughet. När det gäller riskbenägenheten visar resultaten att den förutsättningen är mer kopplad till beslutsfattare i de projekt där nya digitala verktyg ska testas.
En direkt åtgärd för att stödja ambitionerna i
förändringsfickorna och hantera en låg riskbenägenhet hos projektetens
beslutsfattare är att organisationen skapar en separat budget för att genomföra
test med digitala verktyg i ett projekt.
Personerna i förändringsfickorna får möjlighet att
positionerna sig i sammanhang där strategiska beslut tas, både på företagsnivå
och på projektnivå, för att nå ut med hur digitalisering kan utveckla
företaget.
Frågorna som ställs i denna studie är:
- Varför den digitaliseringsdrivna förändringen som förändringsfickorna vill åstadkomma inte är allmänt utbredd.
- Hur kan organisationerna stödja dessa förändringsfickors positiva inverkan?
- Mot denna bakgrund var syftet att analysera orsakerna till
förändringsfickornas begränsningar, samt förstå dess roll för en ökad digital
transformering.
Kontakt
- Henrik Linderoth Tekniska högskolan i Jönköping Henrik.Linderoth@ju.se