Artikel Prognosstyrd dynamisk vinterväghållning
Rapporten presenterar resultatet av FoI-projektet
”Prognosstyrd dynamisk vinterväghållning” som startade under 2016 och som
hittills bestått av 5 faser. Projektet syftar till att utveckla och integrera
befintlig teknik och forskning för att skapa nya tekniska lösningar för
vinterväghållning som leder till implementering och utveckling av nya
automatiserade produktionsmetoder.
Det tar tid att kommersialisera saltbehovsprognoser och FCD
(Floating Car Data) -friktionsdata ”halkdata” kommer ej få den avgörande roll i
kommersialiseringen av ändamålsenliga saltprognoser som indikerats från vissa
håll. Halkdata (friktionsestimat) är alltjämt ingen högvärd prognosindata och
än mindre lämplig för att verifiera algoritmer då den varken kan ge konkreta
svar på varför det är halt exempelvis vad gäller väglag (torrt, snö, is, fukt
etc) eller om det möjligen handlar om grus-, oljehalka eller vattenplaning.
Projektet är mycket stolt över att våra sannolikhetsberäkningar
har implementerats av samtliga väderprognosleverantörer och alltså kan nyttjas
i den dynamiska ruttoptimeringen för att optimera åtgärder kopplat till
säkerheten i halkprognosen. PMSV3-beläggningsdata avseende spårdjup har
implementerats i Vaisala MDSS avrinningsmodell för vägytan. Det har enligt
prognosleverantörer indikerats att det med ganska stor säkerhet går att se
tidiga indikationer ca 1–2 timmar innan halkan uppstår utifrån analys av
friktionsdata. Dock är väglaget och därmed åtgärdsbehoven samt
vinterväghållningsmetod svår att fastställa enbart utgående ifrån friktionsdata
vilket gör att användningsområdet i dagsläget endast handlar om tidig varning
om att åtgärd troligen kommer behövas.
Projektet inkluderar nyutveckling av funktionalitet för
analys om oberoende utvärdering av prognoskvalité och utförda
vinterväghållningsåtgärder. Dessa kan utföras med hjälp av halkdata från FCD och
som initialt tillhandahålls via Trafikverkets projekt Digital
vinterväglagsinformation. Entreprenörerna uttryckte gemensamt intresse av att
utveckla programmet genom Fas 5 samt Trafikverksledda FCD uppföljningar av
friktionskrav i utsedda Pilotområden s.k. Parallellkörning (DP3).
Prognosstyrd Dynamisk Vinterväghållning har tagit
fram erforderlig mjukvara för det ändamålet. Mjukvaran utför automatisk
ruttoptimering vilket tillsammans med automatisk saltspridning möjliggör att
högupplöst väglagsinformation kan hanteras samt att dess besparingspotential
kan realiseras i form av skräddarsydda åtgärder.
Projektet består av följande delprojekt
(SBUF-projektnummer):
Fas 1
(13269) POC ”proof of concept”
Fas 2
(13484) Implementation av dynamisk ruttoptimering med navigeringsstöd
Fas 3
(13552) Utveckling av restsaltalgoritm för bättre vägväderprognoser
Fas 4
(13655) Uppkoppling av saltspridare
Fas 5
(13767) Datahantering (implementering av IoT-vägdata och saltprognoser
Kontakt
- Andreas Bäckström Svevia andreas.backstrom@svevia.se