Projekt 13838 Avslutat Den digitala transformationen – Byggsektorns effekthemtagning

Projekttid

Fördjupningsmaterial

Slutrapport

Sammanfattning

Detta forskningsprojekt har initierats med syfte att öka kunskapen om hur byggbranschens aktörer kan ta hem effekterna av digitalisering och digital transformation. Projektet har bedrivits genom tre delprojekt:

1.Digital transformation – studie av begreppet
Resultaten tyder på att den digitalisering som pågår sker på nivåer som ännu inte påverkar produkter, tjänster, roller och affärsmodeller utan snarare är en utveckling, en digitalisering av interna processer med påvisade goda effekter och nyttor. Detta på fyra organisatoriska nivåer: branschnivå, företagsnivå, projektnivå och individnivå.
2. Förväntade nyttor med BIM
3.En intervjustudie med entreprenörer

De önskade effekterna
Effekter av digitalisering har beskrivits i alla tre delprojekten och de är i stor utsträckning beroende av ambitionsnivån med satsningarna. De lågt hängande frukterna kräver mindre insats, ger ofta snabbare resultat men inte lika stor effekt. Omvänt kräver de större effekterna både högre och längre insats med större risk. Digitalisering oavsett ambitionsnivå är ett förändringsarbete och det kräver strukturerade och uthålliga insatser. Nedan sammanfattas på vad som krävs för att överbrygga de största hindren för att önskade effekterna ska uppstå.

1) En strategisk och tydligt kommunicerat riktning med tydliga krav och ambitioner från ledningen.
2) Mandat till de funktioner som ska genomföra satsningarna samt tillräckliga personella och ekonomiska resurser.
3) Uthållighet och engagemang för de förändringar som företaget avser att göra.
4) Ett företagsklimat där motivation och förändringsvilja skapas för individer genom positiva incitament
5) Insatser för att öka kunskap och kompetens inom organisationen.
6) Nyttja projektverksamheten för tester och piloter med tydliga uppföljningar och beslut.
7) Arbeta med uppskalning från testerna till nya byggprojekt där tydliga incitament skapas för att uppmuntra förändringen.
8) Nya konstellationer i varje projekt kräver kontinuerligt nya implementeringsinsatser och dialog med externa aktörer.
Projektet har också tagit fram ett ramverk för digitaliseringsstrategi som stöd till branschens aktörer.

Projektansvarig
  • NCC Sverige AB
Projektledare