Projekt 14554 – Pågående PDV FAS 7 Utvärdering av vinterväglagssensorer och automatisk saltspridning
Sammanfattning
Vinterväghållningen står för ca 50% av CO2 avtrycket och övrig miljöbelastning från Trafikverkets baskontrakt.
Digitaliseringen har skapat nya möjligheter att effektivisera vinterdriften ytterligare och projektet Prognosstyrd Dynamisk Vinterväghållning har tagit fram erforderlig mjukvara för det ändamålet.
I dagsläget finns det inga kommersiella och beprövade automatiska saltspridare på marknaden som är prognosstyrda och uppkopplade. Det finns däremot några nya lösningar som branschen är mycket intresserad av att utvärdera då kunskapen och erfarenheter om tillförlitlighet samt robusthet är begränsade. Automatisk saltspridning kräver systeminnovation i ekosystemet då många aktörer och tekniker omfattas i en komplex kedja. Det är därför nödvändigt att utvärdering av den nya tekniken sker tillsammans med branschen för att skynda på implementering som kan behöva föregås av viss anpassning.
En av dessa mycket betydelsefulla pusselbitar i systeminnovationen är prognosernas tillförlitlighet och som är direkt beroende av kvalitén och omfattningen av indatat från vägväderstationernas sensorer. Trafikverket har därför beslutat att göra betydande investeringar av väglagssensorer i Pilotområde Örnsköldsvik. Specialsensorer ger möjlighet till mer detaljerad och platsanpassad information om vägytans tillstånd, vilket i sin tur skapar bättre förutsättningar för att träna och verifiera beslutsstödsmodeller.
Digitaliseringen har skapat nya möjligheter att effektivisera vinterdriften ytterligare och projektet Prognosstyrd Dynamisk Vinterväghållning har tagit fram erforderlig mjukvara för det ändamålet.
I dagsläget finns det inga kommersiella och beprövade automatiska saltspridare på marknaden som är prognosstyrda och uppkopplade. Det finns däremot några nya lösningar som branschen är mycket intresserad av att utvärdera då kunskapen och erfarenheter om tillförlitlighet samt robusthet är begränsade. Automatisk saltspridning kräver systeminnovation i ekosystemet då många aktörer och tekniker omfattas i en komplex kedja. Det är därför nödvändigt att utvärdering av den nya tekniken sker tillsammans med branschen för att skynda på implementering som kan behöva föregås av viss anpassning.
En av dessa mycket betydelsefulla pusselbitar i systeminnovationen är prognosernas tillförlitlighet och som är direkt beroende av kvalitén och omfattningen av indatat från vägväderstationernas sensorer. Trafikverket har därför beslutat att göra betydande investeringar av väglagssensorer i Pilotområde Örnsköldsvik. Specialsensorer ger möjlighet till mer detaljerad och platsanpassad information om vägytans tillstånd, vilket i sin tur skapar bättre förutsättningar för att träna och verifiera beslutsstödsmodeller.
Projektansvarig
- Svevia AB
Projektledare
- Christer Andersson christer.andersson@viapm.se