Projekt 13743 – Avslutat Koldioxidfri energilösning för asfaltmaterial
Fördjupningsmaterial
Slutrapport
Sammanfattning
Föreliggande delrapport redovisar resultat i SBUF-projekt 137432, ”Koldioxidfri
energilösning för asfaltmaterial Etapp 1”.
Projektet är en fortsättning av ett tidigare BVFF-projekt, 2017, samt ett Vinnova-projekt, UDI-1 från 2018.
Utmaningsdriven innovation (UDI) är samverkansprojekt som långsiktigt arbetar med att lösa samhällsutmaningar för att bidra till hållbarhetsmålen i Agenda 2030.
I dessa projekt utfördes initiala tester med innovativ uppvärmningsteknik för
asfaltmaterial som bygger på en fossilfri teknik.
Den teknik som användes var mikrovågor som tillsammans med en effektiv mikrovågsabsorbent, järnmalm i form av magnetit, visade sig nå god uppvärmningskapacitet.
Vidare observerades en snabbare och jämnare uppvärmning hos asfaltmaterialet med magnetit jämfört med traditionell massa.
Uppvärmd mängd massa i de initiala testerna var upp mot 50 kg.
De positiva resultaten i labbmiljö samt mindre fältförsök ledde fram till ett
fortsättningsprojekt inom Vinnova, UDI-2.
I detta projekt, som SBUF medfinansierar, är målet att vidareutveckla tekniken och materialen samt testa dem i ett fullskaleprojekt. I existerande projekt kommer även en gjutasfaltblandare driven av mikrovågsteknik att utvecklas och byggas.
Projektet kommer att växla upp uppvärmd massa från ca 50 till ca 500 kg.
energilösning för asfaltmaterial Etapp 1”.
Projektet är en fortsättning av ett tidigare BVFF-projekt, 2017, samt ett Vinnova-projekt, UDI-1 från 2018.
Utmaningsdriven innovation (UDI) är samverkansprojekt som långsiktigt arbetar med att lösa samhällsutmaningar för att bidra till hållbarhetsmålen i Agenda 2030.
I dessa projekt utfördes initiala tester med innovativ uppvärmningsteknik för
asfaltmaterial som bygger på en fossilfri teknik.
Den teknik som användes var mikrovågor som tillsammans med en effektiv mikrovågsabsorbent, järnmalm i form av magnetit, visade sig nå god uppvärmningskapacitet.
Vidare observerades en snabbare och jämnare uppvärmning hos asfaltmaterialet med magnetit jämfört med traditionell massa.
Uppvärmd mängd massa i de initiala testerna var upp mot 50 kg.
De positiva resultaten i labbmiljö samt mindre fältförsök ledde fram till ett
fortsättningsprojekt inom Vinnova, UDI-2.
I detta projekt, som SBUF medfinansierar, är målet att vidareutveckla tekniken och materialen samt testa dem i ett fullskaleprojekt. I existerande projekt kommer även en gjutasfaltblandare driven av mikrovågsteknik att utvecklas och byggas.
Projektet kommer att växla upp uppvärmd massa från ca 50 till ca 500 kg.
Projektansvarig
- Skanska Sverige AB
Projektledare
- Paulina Johansson paulina.johansson@skanska.se