Projekt 14403 – Avslutat Elektrifierad schaktbil på öppen marknad i strategisk elektrifieringsnod
Fördjupningsmaterial
Slutrapport
Sammanfattning
Projektet syftar även till att fylla de kunskapsluckor som fortfarande råder gällande forskning och praktisk erfarenhet kring elektrifiering av tunga transporter inom entreprenadsektorn, speciellt för schaktbilar som opererar på den öppna marknaden.
Projektets utfall visar att det går att elektrifiera schaktbilar på öppen marknad. Bäst utfall fås ifall ett mindre batteri (416kWh) används eftersom det ger en möjlighet att elektrifiera de allra flesta av transporterna (86%) och ger den mest fördelaktiga ekonomiska situationen både
utifrån inköpspris och produktivitet. Utsläppen minskar med nästan 90% jämfört med
diesel, vilket är en betydande miljöfördel. Schaktbilarna på öppen marknad kan
elektrifieras med enbart nattladdning på egen depå till stor utsträckning. Endast
enstaka dagar behövs tillskottsladdning under dagtid och detta problem kan eventuellt
åtgärdas genom förändrade transportledningsprinciper.
Detta skulle dock gå emot rådande överenskommelser och normer mellan åkare och åkericentraler, vilket kan utmana legitimiteten inom organisationen. En introduktionen av elektrifierade fordon kan även innebära större krav på transportplanerarna, som måste inkludera fordonsdata om batteribegränsad räckvidd i relation till inkommande uppdrag och
tillgängliga fordon.
Transportbeställare ser en framtid där elektrifiering kommer att spela en större roll,
men de betonar att det måste finnas ekonomiska incitament och en fungerande
laddinfrastruktur för att omställningen ska ske i större skala.
Projektets utfall visar att det går att elektrifiera schaktbilar på öppen marknad. Bäst utfall fås ifall ett mindre batteri (416kWh) används eftersom det ger en möjlighet att elektrifiera de allra flesta av transporterna (86%) och ger den mest fördelaktiga ekonomiska situationen både
utifrån inköpspris och produktivitet. Utsläppen minskar med nästan 90% jämfört med
diesel, vilket är en betydande miljöfördel. Schaktbilarna på öppen marknad kan
elektrifieras med enbart nattladdning på egen depå till stor utsträckning. Endast
enstaka dagar behövs tillskottsladdning under dagtid och detta problem kan eventuellt
åtgärdas genom förändrade transportledningsprinciper.
Detta skulle dock gå emot rådande överenskommelser och normer mellan åkare och åkericentraler, vilket kan utmana legitimiteten inom organisationen. En introduktionen av elektrifierade fordon kan även innebära större krav på transportplanerarna, som måste inkludera fordonsdata om batteribegränsad räckvidd i relation till inkommande uppdrag och
tillgängliga fordon.
Transportbeställare ser en framtid där elektrifiering kommer att spela en större roll,
men de betonar att det måste finnas ekonomiska incitament och en fungerande
laddinfrastruktur för att omställningen ska ske i större skala.
Projektansvarig
- Foria AB
Projektledare
- Kristina Lundberg kristina.lundberg@ecoloop.se