Projekt 14486 Pågående Långsiktigt dynamiskt beteende hos järnvägsbullerskärmar

Projekttid

Sammanfattning

Bullerskärmar är viktiga för att minska ljudpåverkan i områden nära järnvägsspår. De utsätts för stora dynamiska påfrestningar när höghastighetståg passerar. Tidigare forskning och mätningar visar att transienta aerodynamiska tryckpulser kan leda till upprepade spänningscykler och utmattningsskador. Det är därför angeläget att förbättra existerande dimensioneringsregler. Nuvarande europeiska normer (EN 1991-2:2024) behandlar dynamiska effekter via en förstoringsfaktor (1,1–3,25). Den beaktar dock varken långtids­effekter eller klimatpåverkan. I Sverige, med stora variationer i temperatur, luftfuktighet, lufttryck och vind, saknas övergripande forskning om hur dessa faktorer påverkar bullerskärmars långtidsbeteende och livslängd.
Det föreslagna projektet ska genomföra omfattande långtidsmätningar av aerodynamiskt tryck, spänningar och miljöförhållanden på bullerskärmar längs Arlandabanan. Målet är att bygga en unik databas med vilken en förbättrad utmattningsmodell kan skapas där miljöfaktorer integreras i lastkaraktärisering, spänningsanalys och dimensioneringsparametrar. Projektet ska även ta fram en enkel dynamisk förstoringsfaktor (Dynamic Amplification Factor, DAF) och en lastmodell som stöd för dimensionering och underhållsplanering. Förväntade resultat är bland annat mer tillförlitliga riktlinjer för säkrare och kostnadseffektivare bullerskärmar, förlängd livslängd genom realistiska underhållsstrategier sam en ökad säkerhet i järnvägsnätet.

Projektansvarig
  • Skanska Sverige AB
Projektledare