Projekt 12625 – Avslutat Miljöoptimerade transporter i byggbranschen. Förstudie
Sammanfattning
Förstudien skall ta fram en översiktlig bild av nuläget och en hypotes om förbättringar. Syftet med förstudien är att kontrollera angreppssättets hållbarhet, få en första förståelse för dynamiken i frågeställningen och att dra erfarenheter av en första översiktlig genomgång av hur branschen hanterar transporter ur ett miljöperspektiv. Erfarenheterna skall ligga till grund för justeringar i huvudprojektets genomförandeplan.
Förstudiens främsta slutsatser:
- Hypotes: 50 % reduktionspotential CO2 transporter och entreprenadmaskiner inom 3 år.
- Av branschens CO2-utsläpp från bilar och maskiner står maskinerna enligt våra preliminära beräkningar för ca 50 %.
- Transporternas CO2-belastning inom byggbranschen tilldrar sig mycket liten uppmärksamhet.
- Kravställande, informationsöverföring, interaktion och uppföljning vad gäller transporters CO2-utsläpp i byggbranschen är marginell eller obefintlig idag.
- Tillverkarna behöver idag inte redovisa någon information om bilars eller maskiners förbrukning eller CO2-utsläpp. Det saknas alltså underlag för kravställande.
- Lastbilar drar ungefär lika mkt idag som för 20 år sedan.
- Nya drivmedel implementerbara idag. Stor potential.
- Att allt material köps fritt byggarbetsplats driver transporter. Om allt köptes fritt fabrik/lager ändrades logiken.
- En byggarbetsplats kan ha mellan 20 och 30 aktörer som oftast suboptimerar sina transporter från leverantörer in till bygget. Ett stort optimeringsproblem med stor potential.
- Byggkedjan kommer inte att driva en snabb förändring. Måste komma från myndigheter och verk.
Förstudiens främsta slutsatser:
- Hypotes: 50 % reduktionspotential CO2 transporter och entreprenadmaskiner inom 3 år.
- Av branschens CO2-utsläpp från bilar och maskiner står maskinerna enligt våra preliminära beräkningar för ca 50 %.
- Transporternas CO2-belastning inom byggbranschen tilldrar sig mycket liten uppmärksamhet.
- Kravställande, informationsöverföring, interaktion och uppföljning vad gäller transporters CO2-utsläpp i byggbranschen är marginell eller obefintlig idag.
- Tillverkarna behöver idag inte redovisa någon information om bilars eller maskiners förbrukning eller CO2-utsläpp. Det saknas alltså underlag för kravställande.
- Lastbilar drar ungefär lika mkt idag som för 20 år sedan.
- Nya drivmedel implementerbara idag. Stor potential.
- Att allt material köps fritt byggarbetsplats driver transporter. Om allt köptes fritt fabrik/lager ändrades logiken.
- En byggarbetsplats kan ha mellan 20 och 30 aktörer som oftast suboptimerar sina transporter från leverantörer in till bygget. Ett stort optimeringsproblem med stor potential.
- Byggkedjan kommer inte att driva en snabb förändring. Måste komma från myndigheter och verk.
Projektansvarig
- Frijo AB
Projektledare
- per engström per.engstrom@cvm.se