Projekt 14252 Avslutat Motverka Byggkriminalitet - jämförelse mellan Finland och Sverige

Projekttid

Fördjupningsmaterial

Slutrapport

Sammanfattning

Kriminaliteten i byggsektorn belastar samhället på flera sätt och slår mot social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. En jämförelse mellan Finland och Sverige är intressant eftersom Finland verkar ligga före Sverige i arbetet mot byggkriminaliteten.

Det är då intressant att jämföra likheter och skillnader mellan länderna i strategi och operativt arbete avseende denna kriminalitet. Sammantaget visar vår rapport att Sverige inte lyckas stävja arbetslivskriminalitet, människohandel och svart ekonomi. Detta beror främst på att Sverige saknar operativa enheter på myndighets- och departementsnivå som kan främja laglydiga aktörer, exempelvis inom byggsektorn. Problemet ligger inte hos tjänstemän vid svenska myndigheter. Det beror i stället på att lagstiftning och regeringsdirektiv inte blir av i sådan hastighet som vore önskvärt.

Finland har mindre problem, jämfört med Sverige eftersom regering och även myndigheter förstått att detta är deras ansvar och haft ett målinriktat arbete. Finska regeringar och myndigheter har även lyckats etablera samarbete med arbetsmarknadens parter, forskning och civilsamhället. Den finska skatteförvaltningen lyckas operativt hjälpa offentligt upphandlande parter att välja bort kriminella företag. Finsk forskning har bedrivits på ett samlat sätt och kunnat påverka finsk lagstiftning i rätt riktning. (Det är dock alldeles för tidigt att säga att Finland har löst krisen och detta är finländarna medvetna om själva.)


En slutsats av detta arbete är att svenska regeringen bör ge Skatteverket direktiv att inrätta ett operativt kansli. Kansliet ska inhämta kunskap angående kriminellt agerande, information från olika myndigheters register och från andra länders myndigheter, exempelvis ländernas skatteverk med så få begränsningar som möjligt. I detta kansli ska ingå experter med kompetens avseende bolagsanalys ekonomi, GDPR, juridik, människorättsfrågor, skattefrågor, upphandling, utstationering etc. samt relevanta forskare med omvärldsbevakning som specialitet.

I sammanhanget är det viktigt att digitala problem löses, så att olika myndigheter kan kommunicera med varandra. Det är viktigt att arbetet sker operativt, det vill säga att det ska vara till relevant för laglydiga aktörer inom privata sektorer och för enheter inom offentlig upphandling.

Projektansvarig
  • Peab Bostad AB
Projektledare