Innovationstakten ökar i anläggningssektorn
Bidraget som erhållits från Svenska byggbranschens utvecklingsfond har utnyttjats till att bygga upp programmet i de områden som beskrivs nedan. Det har också varit en förutsättning för egeninsatser som företagen har levererat från engagerade erfarna personer.
Genom infrastrukturprogrammet InfraSweden2030 där företag, organisationer, högskolor och nyckelaktörer samarbetar.
InfraSweden2030 är ett nationellt strategiskt
innovationsprogram som finansieras via Vinnova, Energimyndigheten och Formas.
Det bidrag som InfraSweden2030 fått från Svenska byggbranschens utvecklingsfond har bidragit till samarbetet som är etablerat i programmet. Bidraget har använts till att bygga upp programmet i områden som beskrivs här. Det har också varit en förutsättning för egeninsatser från erfarna engagerade personer från företagen, enligt InfraSweden2030. Noterbara områden är:
- Samarabete med Trafikverket om hur man kan skapa nyttiga innovationer
- Utveckling av metoder för effektiva pålar som tar draglaster
- Automation av olika verksamheter såsom armeringsmontage
- Betydelsen av verkliga laboratorieresurser som kan belysa verkliga konstruktioner - Äspö berglaboratorium
- Utveckling av effektiva vägkonstruktioner och produktionsmetoder
- Autonoma fordon inom entreprenörsverksamheten
- Standardisering av vissa brosektioner
InfraSweden2030 har stöttat över hundra innovationsprojekt som utvecklat bland annat broar gjorda av odlad betong, infrastruktur för självkörande fordon, effektiva fabriksprocesser för att bygga infrastruktur, datorinlärning för bättre vinterväghållning, isfria tågväxlar och multifunktionella broar.
Arbetet med att sätta programmets agenda görs av medlemmarna, som utgör den svenska transportinfrastruktursektorns huvudaktörer. I programmet samarbetar företag, organisationer, högskolor och andra nyckelaktörer från infrastrukturbranschen.
För att hitta innovativa och kreativa lösningar bjuds också aktörer från andra branscher in.
För närvarande har programmet följande fokusområden:
- Klimatneutral
transportinfrastruktur
- Uppkopplad
Transportinfrastruktur
- Konstruktionslösningar
och byggmetoder
- Ökad
produktivitet av infrastruktur
- Tillståndsbedömning,
drift & underhåll
- Ökad
kompetens och attraktivitet
Relaterade artiklar
Effektiviserad kantskärning där man spar på både miljön och kostnaderna - med denna metod behövs inget material köras bort då jordmaterialet fördelas i innerslänt.
Återbrukat stål i bärande konstruktioner är kommersiellt möjligt. Efterfrågan på återbrukade stålprofiler finns och accepterade metoder för kvalitetssäkring är tillgängliga.
Undersökningsportalen är ett öppet tillgängligt stöd för alla som arbetar med förorenade områden.