Nu kan asfaltflak bli säkrare
En ny teknik har utvecklats i övriga Europa där asfaltmassan istället trycks ut mot asfaltläggarens skrid vilket ger mer säker arbetsmiljö.
Ny teknik där asfaltmassa trycks ut mot asfaltläggarens skrid gör frakt och lossning mer säker.
Att transportera asfaltmassa från asfaltverken ut till arbetsplatserna görs idag med rundbottnade isolerande flak. Dessa togs först fram för att minska temperaturvariationerna på flaken för att få en mer homogen asfaltbeläggning på vägen.
En ny teknik har utvecklats i övriga Europa där asfaltmassan istället trycks ut mot asfaltläggarens skrid. Tekniken används bland annat i Norge, Polen och Tyskland med framgång.
Genom den nya teknologin sker en kontinuerlig blandning av asfaltmassan genom hela utlastningsförfarandet, vilket betyder att den termiska separationen får en homogen fördelning ner i läggarens skrid samtidigt som ingen asfalt blir kvar på flaket vid lossning.
Även ur arbetsmiljösynpunkt är tekniken mer säker, då det på senare tid inträffat olyckor med upphissade flak som kört in i högspänningsledningar.
Relaterade artiklar
Höghastighetsjärnväg på landbroar kan byggas i Sverige på ett industrialiserat, och för klimatet bra sätt, för att utveckla landet mot framtida transportbehov!
Aktiv byggledning från beställaren kvalitetssäkrar VA-ledningsprojekt och främjar samarbetet mellan beställare och entreprenör. Kontroll- och byggledarhandboken VA ger konkreta tips till beställarens byggledare för att lyckas med detta!
Beställare och utförare måste förbättra sin kunskap om invasiva arter för att följa lagstiftning och bevara biologisk mångfald. Projektresultatet redovisar kunskapsläget idag och innehåller bilagor med bilder på växter i olika växtstadier.